ویدئو | تا زدن تیشرت توسط ربات انسان‌نمای تسلا چند درصد آدرس‌های اینترنتی دنیا برای کاربران ایرانی فیلتر است؟ چند درصد اینترنت کشور از فیلترشکن‌ها و VPNها می‌گذرد؟ جریمه ۱۵ میلیون دلاری «چت جی پی تی» در ایتالیا حسگر مینیاتوری برای تشخیص گاز آلاینده دی‌اکسید نیتروژن ساخته شد مشهد میزبان طرح رسانه‌ای رایانو | گامی برای تربیت نسل جدید کنشگران رسانه‌ای + فیلم ماه ممکن است ۱۰۰ میلیون سال پیرتر از چیزی باشد که تصور می‌کردیم گوشی جدید ریلمی با بالارفتن و پایین‌آمدن دما تغییررنگ می‌دهد! + ویدئو بعد از گذشت دوماه از آزادسازی رجیستری آیفون، هنوز این محصول به شیوه تجاری وارد کشور نشده است! بسته‌های ویژه همراه اول به مناسبت شب یلدا ۱۴۰۳ + روش فعالسازی بسته‌های هدیه ایرانسل به مناسبت یلدای ۱۴۰۳ + روش فعالسازی بهترین و پرطرفدارترین بازی‌‌های اپ استور در سال ۲۰۲۴ + فهرست در One UI 7 می‌توان حین پخش موسیقی، فیلم‌برداری کرد چرا شب ۳۰ آذر تنها شب یلدای ۱۴۰۳ نیست؟! در بازی Elden Ring: Nightreign دشمنانی از بازی‌های قبلی «فرام سافتور» هم حضور خواهند داشت + تریلر اسنپ به صورت هوشمند بر انحراف از مسیر و طولانی‌شدن غیرعادی سفر نظارت می‌کند نظرات مدیرعامل اینستاگرام درباره هوش مصنوعی و بحران اعتماد به شبکه‌های اجتماعی اسنپ‌فود از دسترس خارج شد (۲۶ آذر ۱۴۰۳) [به‌روزرسانی: اختلال برطرف شد] شیائومی ۱۵ اولترا احتمالا قوی‌ترین باتری تاریخ این برند را داشته باشد آیا بورس فردا، دوشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۳، تعطیل است؟
سرخط خبرها

چرا برخلاف نظر مارک زاکربرگ، متاورس نیازی به VR ندارد؟ | مشکلات واقعیت مجازی متا

  • کد خبر: ۱۳۳۲۲۹
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
چرا برخلاف نظر مارک زاکربرگ، متاورس نیازی به VR ندارد؟ | مشکلات واقعیت مجازی متا
رویای «متاورس» مارک زاکربرگ ذهن خیلی از سرمایه‌گذاران را مشغول کرده است؛ اما برای هرمان نارولا، مدیرعامل بریتانیایی یونیکورن، متا در چشم‌اندازش چند موضوع اساسی را نادیده گرفته است.

شهرآرانیوز - رویای «متاورس» مارک زاکربرگ برای سرمایه‌گذاران به یک کابوس تبدیل شده است. بازی واقعیت مجازی Horizon Worlds، اولین تلاش او برای ورود به این فضا، فقط بر نگرانی‌ها افزوده است. این پلتفرم اجتماعی به دلیل جذب آهسته، باگ‌های مداوم و آواتارهای نامطلوب موردتمسخر قرار می‌گیرد. باوجود این انتقادات، زاکربرگ درباره تبدیل فیسبوک به یک «شرکت متاورس» خوش‌بین است. اما برای هرمان نارولا، مدیرعامل بریتانیایی یونیکورن، متا در چشم‌اندازش یک موضوع اساسی را نادیده می‌گیرد.

به گزارش سایت تکنولوژی thenextweb نارولا هفته گذشته در دانشگاه استنفورد گفت: «مشکل آن‌ها واقعیت مجازی است. سرمایه‌گذاری روی سخت‌افزار بسیار پرهزینه است، زیرا خیلی دشوار است که سرمایه‌شان را برگردانند.»

البته نارولا هم نقشه‌های متاورس خودش را دارد. شرکت او یک دهه را صرف ساختن دنیاهای مجازی کرده است؛ از شبیه‌سازی بازی‌های جنگی برای ارتش ایالات متحده تا ساخت یک مهمانی تعاملی برای طرفداران کی - پاپ. او همچنین کتابی به نام «جامعه مجازی» (Virtual Society) نوشته است که چارچوبی نظری را برای متاورس ترسیم می‌کند. در ذهن نارولا، متاورس شامل شبکه‌ای از تجربیات دیجیتال است که افراد می‌توانند بدون استفاده از هدست و فقط با یک تلفن یا رایانه شخصی وارد آن شوند.

چرا برخلاف نظر مارک زاکربرگ، متاورس نیازی به VR ندارد؟ | مشکلات واقعیت مجازی متا
دنیای مجازی Improbable شامل نسخه آزمایشی Midwinter’s Scavengers که برای ۱۰۰۰۰ بازیکن ظرفیت دارد.

نارولا اعتراف می‌کند که VR به غوطه‌ورشدن کاربر در دنیای مجازی کمک می‌کند اما به چیز مهم‌تری هم نیاز دارد: حضور.

او غوطه‌وری را «احساس واقعی‌بودن جهان» توصیف می‌کند. در مقابل «حضور» کمک می‌کند «احساس کنید دنیا شما را واقعی می‌پندارد». برای ایجاد این حس، اقدامات کاربر باید واکنش‌ها و امواجی را در سراسر دنیای مجازی ایجاد کند.

نارولا ادعا می‌کند که حضور، نیازی به VR ندارد. برای مثال، او به Minecraft، Roblox و Fortnite اشاره می‌کند، که آن‌ها علی‌رغم گرافیک نسبتاً ابتدایی‌شان، «حضور» را تداعی می‌کنند و همین آن‌ها را بین محبوب‌ترین‌های جهان قرار می‌دهد.

چرا برخلاف نظر مارک زاکربرگ، متاورس نیازی به VR ندارد؟ | مشکلات واقعیت مجازی متا
از زمانی که نارولا Improbable را در سال ۲۰۱۲ تاسیس کرد، این شرکت بیش از ۷۰۰ میلیون دلار رشد کرده و ارزش آن بیش از ۳ میلیارد دلار شده است.

به گفته نارولا، «متاورس» مبتنی بر واقعیت مجازی زاکربرگ چندین مشکل دارد. یکی از آن‌ها هزینه است: هدست جدید Quest Pro VR با قیمت 1500 دلار به فروش می‌رسد. پیشرفت‌های فنی - از جمله قابلیت‌های ردیابی چشم و واقعیت مختلط - به‌روزرسانی‌های عمده‌ای را ارائه می‌کنند، اما قیمت آن‌ها برای بیشتر مشتریان بسیار زیاد است. خود زاکربرگ این مانع را پذیرفته است. او هدست جدیدش را دستگاهی برای مشتریان خاص توصیف می‌کند و قصد دارد سال آینده یک نسخه برای مصرف‌کننده عادی عرضه کند. تحقیقات نشان می‌دهد که عموم مردم برای خرید هیچ‌کدام از آن‌ها اشتیاق نخواهند داشت.

متا همچنین گام‌های آزمایشی‌ای برای یکپارچه‌سازی دستگاه‌ها برداشته است. این شرکت قصد دارد هر دو نسخه وب و موبایل Horizon Worlds را راه‌اندازی کند که دسترسی بدون هدست VR را امکان‌پذیر‌ می‌کند، اما این کار خطر ایجاد یک تجربه دو لایه را زیاد می‌کند.

متاورس زاکربرگ مشکلات دیگری هم دارد. درواقع هرچه کاربران آن بیشتر شوند نیاز شبکه‌ای آن هم بیشتر می‌شود. بنابراین متاورس برای ارتقای این ویژگی به یک تغییر اساسی در فناوری‌اش نیاز دارید.

بسیاری از منتقدان یک نگرانی دیگر هم درباره متاورس دارند؛ اینکه شرکت ارائه‌دهنده، متاورس را کنترل کند. برای جلوگیری از این آینده وحشتناک، نارولا می‌خواهد یک فناوری بحث‌برانگیز دیگر را ارائه کند: بلاک‌چین.

حامیان متاورس مبتنی بر بلاک‌چین به دو مزیت کلیدی آن اشاره می‌کنند: تمرکززدایی و تعامل‌پذیری. اولی باعث می‌شود داده‌ها در یک دفتر کل ذخیره شوند تا هیچ شرکتی نتواند آن‌ها را کنترل کند. تعامل‌پذیری هم با ایمن‌سازی رمزنگاری مبادلات داده به دست می‌آید. برای مثال کاربران می‌توانند به راحتی لباس‌های آواتارشان را بین دنیا‌های مجازی مختلف منتقل کنند. درباره بلاک‌چین نگرانی‌هایی هم وجود دارد: مقیاس‌پذیری فناوری، تأثیرات زیست‌محیطی و تمایل به گرفتن پول نقد کریپتو. اما به نظر می‌رسد نارولا مطمئن است که مزایای این روش بیشتر از مضراتش خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->